Ook oorzaak van tweede brandstofstoring op Schiphol niet duidelijk

De oorzaak van de brandstofstoring op Schiphol van vrijdagavond is niet bekend. De luchthaven weet ook niet of het probleem met de problemen van vorige maand te maken heeft. De twee storingen worden samen onderzocht door onderzoeksinstituut TNO.

Vrijdagavond kon er zeker een uur lang niet getankt worden op de luchthaven. Het bedrijf Aircraft Fuel Supply (AFS) is verantwoordelijk voor het bijtanken.

Er werden vier vluchten geannuleerd en meerdere vluchten waren vertraagd. In de nacht naar zaterdag hield Schiphol twee startbanen open om de schade in te halen. “We zijn zaterdagochtend dan ook gestart volgens planning”, vertelt een woordvoerder.

De storing van vrijdagavond was klein vergeleken bij die van vorige maand. Toen werden ongeveer 180 vluchten geannuleerd, wat voor grote chaos op de luchthaven zorgde. Honderden andere Nederlanders moesten dagenlang wachten op een vervangende vlucht die hen naar hun bestemming zou brengen.

Ondergrondse leidingen naar Schiphol

AFS is namens Air France-KLM en de op Schiphol vertegenwoordigde brandstofleveranciers verantwoordelijk voor de ontvangst, behandeling, coördinatie en distributie van kerosine.

Via pijpleidingen vanuit Amsterdam en Rotterdam wordt de kerosine richting Schiphol getransporteerd. Tot 1999 vond de aanvoer van kerosine met schepen plaats. AFS zorgt er nu voor dat de kerosine via ondergrondse leidingen op Schiphol naar alle plekken waar de vliegtuigmaatschappijen kunnen tanken wordt gepompt.

Nieuwsbrief

https://www.nu.nl/binnenland/5976827/ook-oorzaak-van-tweede-brandstofstoring-op-schiphol-niet-duidelijk.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *